-
уклав Світовит
ПАШНИК
Алатир
За легендою, Священний камінь Алатир (латир, алтар,
олтар, вівтар) – це священний "живий камінь", що лежить у Вирії (Раю) На
ньому росте Дерево Роду (Життя). Із нього виходять і в ньому сходяться
всі дороги. Він уособлює могутність і невмирущість плодючої творчої сили
життя. Та міць і сила криється у незліченній і безкінечній кількості
живих зародків-бруньок, що лежать під священним каменем і ним
и
щовесни Дажбог засіває землю і людство. На ньому завжди горить живий
Вогонь Сварога - Родове Вогнище, до якого Боги приносять свої палкі
молитви заради минулого, сучасного і майбутнього людства.
Алатир (Камінь-Алатир, Око Рода, Козацькій Хрест,
Ружа) є споконвічним духовним символом русинів, знак Руської Православної Віри. Він найсвятіший із символів людства,
модель розгортання і згортання Всесвіту.
Алатир - це прадавній символ присутності Бога. Він
походить від яйця, яке зніс Першобог русичів Сокіл-Род і
символізує єдність з божеством через вдячність Всевишньому. Вдячністю
православного рідновіра Богу за своє народження і можливість
самовдосконалення є життя по Праву (Божественний закон Справедливості).
Алатир уособлює могуть і невмирущість плодючої
творчої сили життя, в ньому закарбовані усі закони Прави.
Будучи прадавнім, глибинно руським знаком і
символом, Алатир, як ніщо інше єднає нас із Всемогутнім Родом, своєю
присутністю сприяє духовному і тілесному розвитку та добробуту.
Сила Алатиря безкінечна як Всесвіт, всі релігії,
сили, сутності, світи є лише мізерною часткою його. Тому, зображення
символу Руської Православної Віри, як наймогутнішого оберегового знака,
до сьогодні можна повсюди побачити по всій Русі.
Див. свято
Варвари.
Триглав (Трійця, Трисуття)
Триглав
– образ
Всесвіту, Роду і має наступне розташування глав: посередині - Перун
(Права - закон Божий, згідно якого відбувається як народження, так і
смерть), праворуч від нього - Дажбог (Ява, чоловіче начало), ліворуч - Макош (Нава, жіноче
начало). Чоловіче і жіноче начала сходяться у
нижній частині Триглава у зародку яйці, іноді косий хрест (смерть, Хорс),
і згідно Закону Божого відбувається народження: у верхній частині на
середній главі іноді позначається прямим хрестом. Триглав є символом Роду:
чоловік, жінка - зародок, з якого народжується дитина. Він є
священним символом Руської Православної Віри і держави Русі. За
образом Триглава, який вписується у восьмикутну зірку, будуються
православні храми і твориться календар: люди заходять із західної
частини храму (вечір, осінь, смерть, зародок), їхні обличчя мусять бути
оберненими до вівтарної частини храму (схід, ранок, весна, народження),
праворуч - південна частина (день, літо, Ява, Білобог), ліворуч -
північна частина (ніч, зима, Нава, Чорнобог).
Восьмикутна зірка
Восьмикутна зірка вважається щитом Сварога. Зірка
може складатися або з двох квадратів, або мати пелюсткову форму.
Квадрат, який утворює прямий хрест, є символом чоловічого начала, а
косий хест – жіночого.
Сварог – Бог Всесвіту (Неба), багатопроявний володар Прави, Яви і Нави,
Дід Богів, Творець, золоторунний майстер, створив людину од “перст
своїх”, він же - Триглав, Род: “Сварог, що створив світ - це Бог світу і
Бог Прави, Яви і Нави…” [ВК,15а]. “Бо не мали Богів різних: Вишній
Сварог і іні суть множеством, бо Бог є єдин і множествен. І хай не
розділяє ніхто того множества і не говорить, що мали Богів многих.”
[ВК,30]. Всі інші Боги є сваржичами: “І Сварог є Отець, а інші суть
сини.” Душа людини після смерті відправляється на Луки Сварожі.
Шестикутна зірка
Шестикутна зірка є щитом Дажбога. Зірка може
складатися або з двох трикутників, або
мати пелюсткову форму. Трикутник, який стоїть гострим кінцем догори,
позначає чоловіче начало, а гострим кінцем донизу – жіноче. Іноді символ
оточений колом – «громове колесо». Колеса Перунового воза символізують
сонце в різні пори року. Коліс може бути або два, або чотири.
Дажбог (Дажбо, Богдаждь) – Бог Сонця, правитель Прави і Яви, уособлення
чоловічого початку. За давньою легендою сонце уявлялось у вигляді бика.
Хмари - це небесні корови. Бик запліднює корів, і ті проливають на землю
небесне молоко - дощ, який дає життя природі. Тому Дажбога можна вважати
й Богом дощу. Це підтверджується варіантом імені як Даждьбог (рос. дождь).
Ім’я “Дажбог” дослівно можна роз’яснити як “Бог, що дає життя”. Дажбог
також виступає як син Матері-Землі: він вмирає і відходить до її лона,
зранку знову народжується.
Сварог наказав Ору слухатись Дажбога як Отця [ВК,25]. Руси названі
“Онуками Дажбожими” [ВК, “Слово…”]. Появі на небі Дажбогу передує
Ранкова Зоря, яка виводить на небосхил його білих коней; друга сестра -
Вечірня Зоря - заводить коней на конюшню, після того, як Дажбог закінчив
свій об’їзд. У грудні Дажбог. помирає, а на день зимового сонцестояння
народжується новий молодий. Дажбог має чотири прояви: Коляда (зимовий),
Ярило (весняний), Купало (літній), Мир (осінній). У святилищі човнового
типу, а також у Триглаві, Дажбог стоїть праворуч (сонячний бік) від
Перуна: “І се перший серед них Дажбо, по ньому ж і твори. Се бо про
главу мовимо, що став праворуч нас. І як він став, то й радіємо тому.”
[ВК,33]. Дажбог тотожний Свентевиту - західних слов’ян, Давату - геттів,
Давиду та Ісусу - біблійним міфологічним особам.
Сотворення Світу
...І
була на початку Пітьма – вічна й безмежна. Ні Землі, ні Неба, ні Сонця.
Тільки – морок. Густа, холодна й безконечна Ніч. А її пронизувало Око.
Звідки летіло воно? І – куди? Нізвідки і в нікуди? І
де взялося воно.
Око, пролетівши чорне безмежжя впродовж безконечної
кількості часу і не знайшовши краю пітьмі, одного разу спинилося. І
пустило Сльозу. Чисту-пречисту Росинку. З неї вродилося диво: Першоптах
і Першобог – птиця Сокіл.
Його золотаве пір'я осяяло непроникну ніч.
Сокіл
розправив крила і закружляв над Оком.
І пустив Сокіл золоту Сльозу-Росинку, що впала на
Око. І вмить розрослося воно у великий острів серед мороку.
І пустив Сокіл срібну Сльозинку, і впала вона
посередині острова, де утворилося озеро Живої Води.
І пустив Сокіл зелену Сльозу-Росинку, і від неї
проросли дивовижні квіти й густі високі трави на острові й берегах
озера.
Тоді Сокіл зніс золотий жолудь. І сталося диво:
виросло з того жолудя розкішне й могутнє Першодерево. Дуб-Стародуб.
І наче зорі розцвіли на його крислатому гіллі: то
вродили Молодильні Яблука – плоди невмирущості. Стало довкола світло й
весело.
Тоді злетів Сокіл на вершину Першодерева й сказав: "Я
створив Ирій. Тут моє місце на віки вічні. Звідси я творитиму Світ".
І зніс тоді Сокіл двоє яєць: біле й чорне. Впали вони
в озеро Живої Води, і вродилися з них Білий Лебідь і Чорний Лебідь.
Попливли вони назустріч один одному і стали люто битися.
Тоді з вершини Дуба-Стародуба сказав їм Сокіл:
"Зупиніться!"
І лебеді перестали битися. І сказав Сокіл: "Я даю вам
Слово і Розум. Вийдіть з води і станьте обабіч мого Дуба".
Вийшли лебеді з води й одразу перетворилися в
людиноподібних велетнів. Тільки в одного шкіра була біла, волосся –
русяве, очі – блакитні, а в другого все було чорне – і шкіра, і волосся,
і очі.
І сказав Сокіл їм: "Зірвіть з дерева по яблуку і
з'їжте їх".
З'їли велетні по молодильному яблуку і відчули в собі силу неймовірну.
І сказав їм Сокіл: "Тепер ви невмирущі Боги".
І вклонилися йому велетні. І сказав Сокіл
білошкірому: "Ти є Білобог, Володар Світла й білого Світу та всього, що
створиш у ньому".
І сказав Сокіл чорношкірому: "Ти є Чорнобог. Володар
ночі і пітьми та всього, що створиш у ній".
І сказав він обом: "Ви є Добро і Зло. Краса і Погань.
І ви будете вічно. Бо ви є Життя. І ті, що прийдуть, не зазнають Добра
без Зла і Краси – без Погані, тож не знатимуть, що таке життя і навіщо
жити в ньому".
Література:
Плачинда С. Словник
давньоукраїнської міфології. - К.: Український письменник, 1993
Статті про символи:
Отрощенко В.В., Kopпyсова В.М.
Свастика в знакових системах доби міді-бронзи в
Україні (775 кб,
pdf )
Пашник С.Д.
Яким має бути великий герб України-Русі?
Символіка святилища-обсерваторії на
о. Хортиця та спроба її інтерпретації
Чергік Н.
Пічні кахлі з місця Кам’янської Січі