До розділу
   

Діяльність українських неоязичників у 2014–2020 роках (на прикладі Руського православного кола)

 

Поняткова Дар'я

студентка 2 курсу історичного фак-ту

Запорізького національного університету.

Наук. кер.: к.і.н, доц. кафедри новітньої

історії України ЗНУ Грушева Т.В.

 

 

Публікація: Грушева Т. В., Поняткова Д. В. Діяльність українських неоязичників у 2014–2020 роках (на прикладі Руського православного кола) // Духовна культура України перед викликами часу Харків: Право, 2021. C. 41-43.

 

 

 

 

Актуальність теми. Із початком Революції Гідності та російсько-української війни перед українським суспільством постали серйозні виклики, реакція на які залежить, у тому числі і від позиції духовних лідерів. Важливою є реакція неоязичницьких організацій, адже рідновірів в Україні – 0.41% від кількості релігійних організацій (станом на 01.01.2019р.) [1]. Відомо, що неоязичництво орієнтується, з одного боку, на відродження етнічних дохристиянських вірувань, а з іншого, пристосовується до сучасних умов суспільного життя. Цей релігійний напрямок представлений такими течіями, як РУНВіра, Об’єднання рідновірів України, Руське православне коло (РПК) тощо.

 

Суспільна діяльність українських неоязичників визначається їх віровченням і цінностями. Вона була найактивнішою в середині 90-х років ХХ століття, у часи національно-патріотичного підйому в державі. У ХХІ столітті їх діяльність просувалась як в національному напрямку (участь неоязичників у Помаранчевій революції, протест проти введення другої державної мови у 2006р.), так і в екологічному (протест у складі громадської організації «Захистимо Хортицю» проти будівництва мостів через острів Хортиця, протест рідновірів Руського православного кола проти знесення парку в Запоріжжі, ініційований молодіжною екологічною організацією «ЄНОТ» [2, с113 – 114]. Таким чином, заходи в яких брали участь неоязичники в цей період були переважно регіонального рівня й організовувались за ініціативи громадських організацій.

 

Представники неоязичницьких організацій брали активну участь у Революції Гідності як на обласному, так і всеукраїнському рівні [3]. Верховний волхв РПК Світовит Пашник і Берегиня Ясна (Яна Яковенко) особисто брали участь в подіях Революції в Запоріжжі [4]. 16 квітня 2014 року на сайті РПК з’явилось офіційне звернення Верховного волхва Світовита Пашника із закликом «Стати до захисту Вітчизни» у зв’язку з початком російсько-української війни»; було надано інформацію й контакти запорізьких волонтерів з метою допомоги українським військовим [5]. 23 червня 2014 року представники РПК передали пожертви, зібрані протягом свята Купала, для допомоги українським воїнам. Їх співпраця із запорізькими волонтерами триває протягом усього часу бойових дій і полягає в наступному: зборі й відправці на фронт продуктів і медикаментів, участі в благодійному ярмарку, організованому запорізькими волонтерами 7 березня 2016 року [5]. На фронт було передано близько двохсот книжок «Бойовий дух воїна» (упорядник С.Пашник) [4]. Таким чином, неоязичники жваво включились у процес допомоги армії, активно співпрацюючи із місцевими волонтерськими організаціями.

 

У постреволюційний час віряни – члени РПК – активізували роботу із національно-патріотичного виховання. Зокрема, починаючи із квітня 2014 року, духовні провідники Світовит Пашник та Берегиня Ясна є лекторами Вуличного університету лицарів культури, де виступили із лекціями про смерть князя Святослава на Дніпрових порогах, тлумачили символіку української писанки, провели для дітей і підлітків низку екскурсій на острові Хортиця [5]. Також взяли участь у молодіжно-спортивному фестивалі «Хортиця єднає Україну», проведеного Всеукраїнською федерацією Спас 2017 року, у ході якого провели традиційний купальський обряд [5]. Отже, специфіка участі в проведенні національно-патріотичного виховання полягає у здійсненні ними релігійної діяльності задля ознайомлення населення із культурою, віруваннями, традиційною обрядовістю українського народу в рамках культурно-масових і благодійних заходів.

 

Руське православне коло також не стоїть осторонь благодійної діяльності. Так, у лютому 2019 року члени РПК взяли участь у романтичному вечорі «Ти ж, моє серденько…» для кадрових офіцерів 55-ої артилерійської бригади, воїнів АТО, їхніх дружин та коханих. У ході заходу провели обряд колодки й представили колекцію традиційного українського одягу для фотосесії учасниць [5]. У грудні того ж року члени РПК Світовит Пашник і Мароша Лютиця (Ольга Каменєва) взяли участь у благодійній акції до дня Святого Миколая, під час якої привітали і вручили подарунки дітям воїнів, загиблих у зоні АТО й померлих уже після повернення із фронту [4].

 

Висновки. Проаналізувавши діяльність неоязичницьких організацій на прикладі РПК у період суспільних викликів часів Революції Гідності та війни на Сході України, ми дійшли висновку, що неоязичники активно включились у суспільну діяльність. Переважним чином вона організовувалась на регіональному рівні. Специфіка роботи полягала в адаптації релігійної діяльності до сучасних умов; популяризації релігійного вчення у широкому колі людей поза неоязичницьким середовищем, тобто духовно-культурне формування комплексу «священної землі» через свята та власну релігійну діяльність.

 

Список джерел та літератури:

1. Релігійно-інформаційна служба України. Релігійні організації в Україні (станом на 01.01.2019р.) [Електронний ресурс] / Релігійно-інформаційна служба України – Режим доступу: https://risu.ua/religiyni-organizaciji-v-ukrajini-stanom-na-1-sichnya-2019-r_n97463.

2. Окорокова І. Г. Українське неоязичництво як суспільне явище 1991-2011: дис. канд.: 07.00.01 - Істо / Окорокова Ірина Геннадіївна – Запоріжжя, 2012. – 199 с.

3. Дмитрук І. Інтерв’ю зі Світовитом Пашником, Верховним волхвом Руського православного кола на тему: “Українські рідновіри: Революція Гідності та війна на Сході” [Електронний ресурс] / Ігор Дмитрук. – 2016. – Режим доступу: http://ridnovir.in.ua/index.php/ridna-vira/159-interv-iu-zi-svitovytom-pashnykom-verkhovnym-volkhvom-ruskoho-pravoslavnoho-kola-na-temu-ukrainski-ridnoviry-revoliutsiia-hidnosti-ta-viina-na-skhodi.

4. Записано від Пашника С.Д., Верховного волхва Руського православного кола, 29.03.2021 \\ архів авторки.

5. Новини. Вісник рідновіра [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://ridnovir.in.ua/index.php/novyny.

 

 

http://www.svit.in.ua

 

До розділу