Поняткова
Дар'я
студентка 2 курсу
історичного фак-ту
Запорізького
національного університету.
Наук. кер.: к.і.н, доц.
кафедри новітньої
історії України ЗНУ
Грушева Т.В.
Публікація: Грушева Т. В., Поняткова Д. В.
Діяльність українських неоязичників у 2014–2020 роках (на прикладі
Руського православного кола) // Духовна культура України перед викликами
часу Харків: Право, 2021. C. 41-43.
Актуальність теми. Із початком Революції Гідності та
російсько-української війни перед українським суспільством постали
серйозні виклики, реакція на які залежить, у тому числі і від позиції
духовних лідерів. Важливою є реакція неоязичницьких організацій, адже
рідновірів в Україні – 0.41% від кількості релігійних організацій
(станом на 01.01.2019р.) [1]. Відомо, що неоязичництво орієнтується, з
одного боку, на відродження етнічних дохристиянських вірувань, а з
іншого, пристосовується до сучасних умов суспільного життя. Цей
релігійний напрямок представлений такими течіями, як РУНВіра, Об’єднання
рідновірів України, Руське православне коло (РПК) тощо.
Суспільна діяльність українських неоязичників визначається їх
віровченням і цінностями. Вона була найактивнішою в середині 90-х років
ХХ століття, у часи національно-патріотичного підйому в державі. У ХХІ
столітті їх діяльність просувалась як в національному напрямку (участь
неоязичників у Помаранчевій революції, протест проти введення другої
державної мови у 2006р.), так і в екологічному (протест у складі
громадської організації «Захистимо Хортицю» проти будівництва мостів
через острів Хортиця, протест рідновірів Руського православного кола
проти знесення парку в Запоріжжі, ініційований молодіжною екологічною
організацією «ЄНОТ» [2, с113 – 114]. Таким чином, заходи в яких брали
участь неоязичники в цей період були переважно регіонального рівня й
організовувались за ініціативи громадських організацій.
Представники неоязичницьких організацій брали активну участь у Революції
Гідності як на обласному, так і всеукраїнському рівні [3]. Верховний
волхв РПК Світовит Пашник і Берегиня Ясна (Яна Яковенко) особисто брали
участь в подіях Революції в Запоріжжі [4]. 16 квітня 2014 року на сайті
РПК з’явилось офіційне звернення Верховного волхва Світовита Пашника із
закликом «Стати до захисту Вітчизни» у зв’язку з початком
російсько-української війни»; було надано інформацію й контакти
запорізьких волонтерів з метою допомоги українським військовим [5]. 23
червня 2014 року представники РПК передали пожертви, зібрані протягом
свята Купала, для допомоги українським воїнам. Їх співпраця із
запорізькими волонтерами триває протягом усього часу бойових дій і
полягає в наступному: зборі й відправці на фронт продуктів і
медикаментів, участі в благодійному ярмарку, організованому запорізькими
волонтерами 7 березня 2016 року [5]. На фронт було передано близько
двохсот книжок «Бойовий дух воїна» (упорядник С.Пашник) [4]. Таким
чином, неоязичники жваво включились у процес допомоги армії, активно
співпрацюючи із місцевими волонтерськими організаціями.
У
постреволюційний час віряни – члени РПК – активізували роботу із
національно-патріотичного виховання. Зокрема, починаючи із квітня 2014
року, духовні провідники Світовит Пашник та Берегиня Ясна є лекторами
Вуличного університету лицарів культури, де виступили із лекціями про
смерть князя Святослава на Дніпрових порогах, тлумачили символіку
української писанки, провели для дітей і підлітків низку екскурсій на
острові Хортиця [5]. Також взяли участь у молодіжно-спортивному
фестивалі «Хортиця єднає Україну», проведеного Всеукраїнською федерацією
Спас 2017 року, у ході якого провели традиційний купальський обряд [5].
Отже, специфіка участі в проведенні національно-патріотичного виховання
полягає у здійсненні ними релігійної діяльності задля ознайомлення
населення із культурою, віруваннями, традиційною обрядовістю
українського народу в рамках культурно-масових і благодійних заходів.
Руське православне коло також не стоїть осторонь благодійної діяльності.
Так, у лютому 2019 року члени РПК взяли участь у романтичному вечорі «Ти
ж, моє серденько…» для кадрових офіцерів 55-ої артилерійської бригади,
воїнів АТО, їхніх дружин та коханих. У ході заходу провели обряд колодки
й представили колекцію традиційного українського одягу для фотосесії
учасниць [5]. У грудні того ж року члени РПК Світовит Пашник і Мароша
Лютиця (Ольга Каменєва) взяли участь у благодійній акції до дня Святого
Миколая, під час якої привітали і вручили подарунки дітям воїнів,
загиблих у зоні АТО й померлих уже після повернення із фронту [4].
Висновки. Проаналізувавши діяльність неоязичницьких організацій на
прикладі РПК у період суспільних викликів часів Революції Гідності та
війни на Сході України, ми дійшли висновку, що неоязичники активно
включились у суспільну діяльність. Переважним чином вона
організовувалась на регіональному рівні. Специфіка роботи полягала в
адаптації релігійної діяльності до сучасних умов; популяризації
релігійного вчення у широкому колі людей поза неоязичницьким
середовищем, тобто духовно-культурне формування комплексу «священної
землі» через свята та власну релігійну діяльність.
Список джерел та літератури:
1.
Релігійно-інформаційна служба України. Релігійні організації в Україні
(станом на 01.01.2019р.) [Електронний ресурс] / Релігійно-інформаційна
служба України – Режим доступу:
https://risu.ua/religiyni-organizaciji-v-ukrajini-stanom-na-1-sichnya-2019-r_n97463.
2.
Окорокова І. Г. Українське неоязичництво як суспільне явище 1991-2011:
дис. канд.: 07.00.01 - Істо / Окорокова Ірина Геннадіївна – Запоріжжя,
2012. – 199 с.
3.
Дмитрук І. Інтерв’ю зі Світовитом Пашником, Верховним волхвом Руського
православного кола на тему: “Українські рідновіри: Революція Гідності та
війна на Сході” [Електронний ресурс] / Ігор Дмитрук. – 2016. – Режим
доступу:
http://ridnovir.in.ua/index.php/ridna-vira/159-interv-iu-zi-svitovytom-pashnykom-verkhovnym-volkhvom-ruskoho-pravoslavnoho-kola-na-temu-ukrainski-ridnoviry-revoliutsiia-hidnosti-ta-viina-na-skhodi.
4.
Записано від Пашника С.Д., Верховного волхва Руського православного
кола, 29.03.2021 \\ архів авторки.
5.
Новини. Вісник рідновіра [Електронний ресурс] – Режим доступу:
http://ridnovir.in.ua/index.php/novyny.
http://www.svit.in.ua