Світовит Пашник
Верховний волхв Руського
Православного Кола (Запоріжжя)

Тези
з доповіді круглого столу "Сучасне язичництво (неоязичництво) у
міській культурі: український та європейський контексти". Київський
національний університет ім. Тараса Шевченка, Історичний факультет,
Кафедра новітньої історії України. 18 жовтня 2019 р. - С. 29-31.
Збірник:
Сучасне
язичництво (неоязичництво) у міській культурі: український та
європейський контексти : збірник матеріалів круглого столу (Київ, 18
жовтня 2019 р.) – Київ, 2020. - 34 с. (PDF)
Для
формування віровчення РПК (засноване в 2007 р.) зроблена вибірка
найбільш вдалого осмислення рідновір'я. Ми скористалися напрацюваннями,
що викладені в історичних і етнографічних джерелах, у Велесовій Книзі
[див. 1], а також сучасними основоположниками рідновір'я, як Володимир
Шаян [див. 4], Лев Силенко [див. 3] та ін.
Для
нас важливо розділити наукове бачення світу і мітологічне, де людина
ставить себе в центрі Всесвіту і спостерігає за його обертом і дією
відносно себе. Підсвідоме сприйняття світу вбачає в ньому мітологічні
образи і формує сюжети світотворення. На основі цього світогляду
складаються обряди.
Ми
розуміємо Бога як природну сутність, що оточує нас навколо. І ми є
частиною Бога і маємо в свої діях наслідувати Його. Бог єдиний і
багатопроявний, і кожен з його проявів має своє особисте ім'я.
Більш
раннім і основним символом ми вважаємо Світове Яйце. Цей символ
притаманний багатьом народам і на основі його вибудовуємо світоглядну
систему. Все Яйце називаємо Родом Всевишнім. Люди на Землі представляють
Рід земний, він є відображенням Всевишнього. Рід поділяється на чоловіка
і жінку та їхніх дітей. З верхньої частини Світового Яйця утворюється
Твердь Небесна – Батько-Сварог, з нижньої утворюється Твердь Земна –
Мати-Рожаниця, з жовтка породжується їхній син – Сонце-Дажбог, з білка
донька – Вода-Мокоша. Це поєднання у вигляді жовтого і синього кольорів
відображено на державному прапорі України. [див. 2, 9].
Батько-Сварог запліднює Матір-Землю, яка випускає Воду і породжує Сонце.
Сонце проходить Небом, як життєвим шляхом, і вмирає, заходячи до лона
Матері-Землі, а зранку знову воскресає. Так постає віра в непереможне і
вічне життя.
Люди
спостерігали за Сонцем і ототожнювали із ним себе як онуки Дажбога.
Русини вважають, що після смерті душа відправляється до Батька-Неба, а
тіло повертається до Матері-Землі. Під час похорону проводиться обряд
шлюбу Сварога і Рожаниці: душа і тіло мають поєднатися разом, і людина
відродиться у наступному поколінні. Тому русини свято дбають за
продовження свого роду, аби душам Предків було куди відроджуватися. І ми
свою Землю, нам Богом дану, бережемо від ворогів і доглядаємо за нею,
щоб знову сюди прийти господарями. Таке вірування дозволяє сформувати
раціональне відношення до навколишнього середовища і спонукає людину
дбати за розвиток свого роду. [див. 2, 18].
Іншим
світоглядним символом є Триглав, що є гербом України. Триглав позначає
Рід – Чоловіка, Жінку і Дитину, у такому образі бачимо Великий Герб
України. Праворуч стоїть Дажбог, що уособлює Сонце, ліворуч –
Мокоша-Вода, а посередині Перун – Бог прі. Це боріння відбувається між
Білобогом і Чорнобогом, що підтримує Всесвіт і творить вічне коло
життєоновлення. А також своєрідна боротьба-кохання між чоловіком і
жінкою, що породжує нове життя – дитину. Згідно цього розташування
чоловік символізує Яву, жінка – Наву, дитина – Праву. [див. 2, 10].
Світогляд повинен допомогти вижити нашому Роду в цьому складному світі
взаємодії з природою і суспільством. Сприймаючи його через мітологічні
образи, ми розуміємо, що навколишнє середовище є живим, і ми є його
частиною. Тому маємо допомагати Богам творити Світ, і тим самим ми
облаштовуємо своє особисте життя. Обряди єднають наш рід і допомагають
взаємодіяти. Ми привчаємо людей жити, як велика родина, де вони є
братами і сестрами, що творять свою державу – спільний дім.
Література:
1. Велесова Книга / Упоряд., перек., ком. С.Д. Пашник. –
Запоріжжя: РПК, 2019. – 192 с.
2. Пашник С.Д. Руська Православна Віра у питаннях і
відповідях. – Запоріжжя: РПК, 2019. – 72 с.
3. Силенко Л. Мага Віра. – Канада, США: вид. РУНвіри,
1979. – 1427 с.
4. Шаян В.П. Віра Предків Наших. – Гамільтон, Канада:
Об'єднання Української Рідної Віри, 1987. – Т.1. – 893 с. /31/
http://www.svit.in.ua