Гарій КАЛАЙДА
На землях сучасної України понад 35000 років тому відбувалось
формування арійської раси як високодуховної спільноти [3; 6]. Звідси міграційні
хвилі котились по всьому Євразійському континенту. Що спонукало до цих міграцій,
які були причини – наразі встановити неможливо. Але, вочевидь, були серйозні
підстави, щоб люди знімались з насиджених місць і мандрували світ-за-очі,
шукаючи нові землі та утверджуючись на них вогнем і мечем.
Найбільші
відцентрові міграції відбувалися, починаючи з 5600 р. до н.е., коли сталась
глобальна катастрофа – затоплення населеної аріями величезної території через
прорив вод Середземного моря до прісноводного озера, яке було на місці сучасного
Чорного моря. Проте ядро спільноти залишалось на місці.
Розселюючись, арії несли з собою культурні надбання, отримані на Прабатьківщині.
А рівень цієї культур
и, рівень знань в області географії, астрономії, медицини,
зоології, ботаніки, екології тощо у аріїв був надзвичайно високий, можливо,
багато в чому не нижчий, ніж у нас, їх далеких нащадків. Духовні принципи,
головні складові знань, вироблених аріями, і по сьогодні збереглись у генетичній
пам’яті поколінь.
Серед таких надбань дивовижними здаються послання до нас
наших далеких предків, які ми часто бачимо, але не всі вміємо прочитати.
Системою знань, яку виробили стародавні науковці і служителі культу, володіли,
зрозуміло, далеко не всі. Але в тій чи іншій формі широкий загал був освічений.
Це ми бачимо з широко розповсюдженої обрядової поезії – колядок, щедрівок,
веснянок, гагілок і т.п., узорів на посуді, кераміці, писанках і особливо ж
вишивці. Треба наголосити, що в повному обсязі знаннями володіли лише
втаємничені. Невтаємниченим передавати знання суворо заборонялось – в інтересах
суспільства. Але і серед втаємничених знання розповсюджувались в закодованому
вигляді. Це й породило розгалужену систему символів, яка складалась з малюнків,
знаків і т.д. Певною мірою символіка ввійшла і в побут.
Малюнки і знаки, які
наносились на вироби повсякденного вжитку, вироби народного мистецтва, сакральні
предмети, охоронялись традицією. Їх не змінювали, бо вони несли певну
інформацію, здебільшого магічного характеру, і відображували уявлення про
світобудову, місце людини в світі, її життя і смерть. Вони слугували оберегами
дому, домочадців, домашньої худоби, майна; були зверненнями до Творця про
дарування родині добробуту, здоров’я, довгих літ життя, здорових нащадків. А
через те, що недоторканність цих магічних знаків суворо охоронялась, то вони й
дожили до наших днів, пройшовши неспотвореними через віки й тисячоліття.
Погляньмо на козацькі рушники, вишиті сучасними майстринями. Завдяки творчому
подвигу видатної майстрині Світлани Ігнатченко відроджено традицію вишивки
козацького рушника, притаманну саме нашому козацькому краю. Її творчий доробок,
як і доробок її талановитих учениць, представлено в збірнику “Козацький рушник”.
Відмінність козацького рушника від споріднених витворів українського
народного мистецтва, попри подібність сюжетів, полягає, перш за все, в їх
багатобарвності, а далі – в манері і технології вишивання.
Про сюжети: практично на всіх рушниках відображується зміст стародавнього міфу
про Світове Дерево. Цей міф відомий майже у всіх народів арійського кореня –
слов’ян, германців, скандинавів, кельтів, індійських аріїв та ін. Варто
пам’ятати, що міфи аріїв торкаються, перш за все, не фізичного, а духовного боку
життя, і мова в них іде, як правило, в алегоричній формі.
Світове Дерево в
спрощеній формі зображує за допомогою універсальної природної моделі тричленний
духовний устрій Всесвіту: коріння символізує собою нижній світ, Наву; стовбур –
видимий світ, Яву; крона – верхній світ, Праву. В українській та й у
загальнослов’янській міфології Світовим Деревом виступає переважно Дуб, Явір, у
скандинавів – Ясень на ім’я Іґдразиль [7], у індійських аріїв цим деревом є
Ашватга (“Кінська стоянка”) [4].
В архаїчних міфах говориться про функцію, так
би мовити енергетичного і інформаційного обміну між трьома світами. Нижній Світ
наповнений медом, вологою і всякими благами, які через стовбур – Світ Явний –
передаються до Вищого Неба, Ірію, де живуть Боги і предки. Звідти ці блага
дощами виливаються вниз на Землю, запліднюючи її, даючи початок життю людей,
тварин і рослин. На Світовому Дереві ростуть всі квіти, всі плоди, які лише є у
світі, і тому воно є символом життя на Землі. Інше його ім’я – Дерево Життя.
Воно не тільки основа світів, але й Олтар Всесвіту, де знаходиться Бог Род (інші
імена – Сварог або Стрибог, ймовірно, Старий Бог) у вигляді Сокола, функція
якого – творення Всесвіту. Про це – в одній з відомих щедрівок [1, 53]:
Як далеко в полі чистому
Сирий дуб стояв корехів’ястий,
У того сирого дуба стояв добрий кінь,
Посередині дуба – бджоли ярії,
Бджоли ярії, соти медовії,
На вершечку дуба ясен сокіл сидів.
Про Cвітове Дерево як основу космогенезу говориться також у іншій щедрівці
[1, 48]:
Як ще не було початку світа,
То ще не було неба, ні землі.
А лишень було широке море,
А на тім морі явір зелений,
На тім яворі три голубочки,
Три голубочки раду радили:
“Як би ми, браття, світ поставили?
Ой ходім, браття, аж на дно моря
Та там добудем дрібного піску.
Тот пісок дрібний посієм всюди,
Та встане з него свята землиця,
Та буде тамки золотий камінь,
З того каменя та буде сонце,
То буде сонце і місяць ясний,
Рум’яна зоря і звізди прекрасні”.
Вибір Дуба, Ясеня чи Явора репрезентантом Світового Дерева обумовлений тим,
що ці дерева завжди сприймались як священні і наділені магічними властивостями.
Вони символізують фізичну і духовну силу, Чоловічий Початок Світоладу. Тому
глибинна мудрість наведеної щедрівки стає зрозумілою, коли ми згадаємо, що земля
чи вода, де стоїть Світове Дерево, є символом Жіночого Початку Світоладу.
Творення Всесвіту, таким чином, зображується як наслідок поєднання Чоловічого і
Жіночого Початків.
Коли майстриня зображує на вершині Дерева чи над ним двох
птахів, двох голубів, які в дзьобиках тримають кожен по весільному вінку, то тим
самим вона ставить знак рівності між процесом створення Всесвіту і процесом
створення сім’ї, як самозародження упорядкованої структури Космосу з
неупорядкованого Хаосу, тобто, тим самим ототожнюється макрокосмос і
мікрокосмос, бо основою космічного Закону, який знали і сповідували арії є
принцип: “Що наверху, те і внизу”.
На рівні людини Світове Дерево символізує
складові її сутності: Нава – Душа, Ява – Тіло, Права – Дух.
Світове Дерево
може виступати і як Дерево Пізнання, про що в гімні Ріґведи I.164.20-22
говориться у вигляді загадки [4, 200 – 205]:
Два орли, один з одним пов’язані друзі,
Охопили те Дерево.
Один їсть солодку винну ягоду,
Другий дивиться і не їсть.
На Дереві тім, де орли, що мед споживають,
Селяться, плодяться всі,
На вершині його – ягода солодка,
Не добереться до неї той, хто не знає Вітця.
Два орли тут символізують два види знання: інтуїтивне і прагматичне. Вживання
солодкої ягоди – це причетність до вищого, інтуїтивного знання, до пізнання
Творця.
Домінанта рушника – Світове Дерево – розміщується в посудині, що є
символом Землі, наповненій різноманітними благами, серед яких арійські міфи
називають, між іншим, такі фундаментальні речі, як “Скарби Неба” – Сонце,
Вогонь, Ранкові Зорі, Води та ін., які були вивільнені під час світотворчого
процесу, здійсненого Деміургом Індрою-Перуном. Космічні води під землею містять
амріту, напій безсмертя, що в українській міфології називається також “живою
водою”, яка через дерево передається на Вище небо. Зобра
жені над деревом окремі
квітки – то і є душі предків.
На одному з рушників зображено Дерево, яке
стоїть на свастиці, що в такому контексті символізує хід Сонця нижнім світом
після його заходу за горизонт. Загалом же свастика – один з найстародавніших
українських символів Сонця, Вогню в його небесному прояві, – відомий ще з часів
мезинської культури, також з археологічних знахідок доби бронзи, наприклад, з
трипільської культури. Є зображення свастики і на стінах Софіївського собору в
м.Києві.
Рушники насичені й іншими арійськими символами Сонця, серед яких шести- і
восьмипелюсткові квітки в колі – Колесо Сонця. Про стародавність цього символу
свідчать згадки про нього в кількох гімнах Ріґведи. Сюжет міфу залишається
невідомим, можливо, призабутий вже на час створення Ріґведи. Неясно натякається
на конфлікт між Богом Громовиком Індрою та Богом Сонця Сур’єю: Індра зриває
Колесо з колісниці Сонця. В пізніші часи – серед слов’ян – Сонячне Колесо
символізує Бога сонячного світла Дажбога. [5].
На багатьох рушниках зображено символ, який називають “Хрест Перуна” –
роздвоєний на кінцях. Його також називають зірочкою [2]. Цей символ дуже
багатозначний. У прибалтійських народів, зокрема, латвійців, він вважається
оберегом від сил темряви.
Хвиляста лінія, яка обрамляє рушник, символізує
води: Предвічний Океан; дощ, який предки з Вищого Неба посилають на Землю.
Таким чином, символіка козацького рушника є багатозначною і багатошаровою.
Мотиви, сюжети і окремі елементи, які використовують майстрині, продовжують
традиції сивої давнини. І це є свідченням неперервності нашого Роду.

Література
- Золотослов. Поетичний космос Давньої Русі. Упроряд. М.Москаленка. – К.: Дніпро. – 1988.
- Знаки. 155 стародавніх українських вишивок. – Бібл. журн. “Соняшник”,
1992. – 72 с.
- Artur Kemp. March of the Titans. 33000 BC – 2000 AD. A History of the
White Rase. V. 1. – “Ostara Publications”. – 2001. Інтернет-версія
www.white-history.com. Український переклад: журн. “Перехід – IV”. – 2001, №2 (7). – С. 51 – 68.
- Ригведа. Мандалы I – IV. – М.: Наука. – 1989. – 767 с.
- Рыбаков Б.А. Язычество Древней Руси. – М.: Наука. – 1988. – 782 с.
- Шилов Ю.О. Прародина ариев. – М.: СИНТО. – 1995. – 742 с.
- Старшая Эдда // Библ всемирной литературы, т.9. – М.: Художественная литература. – 1975. – 600 с.
http://www.svit.in.ua