Світовит Пашник
Багато людей весело святкують День сміху
або свято дурнів 1 квітня. В цей день жартують над друзями, придумуючи
різноманітні неправдиві історії. І ті хто втратив пильність і забувся
про свято іноді потрапляють у кумедну халепу. Та що ж послугувало
створенню цьому забавному дню, яке кожен рік набирає обертів і завдяки
ЗМІ торкається, навіть, керівників влади?
Пошукаємо відповіді на це питання в міфології наших давніх
індоєвропейських сусідів хаті-хетів, які мешкали в Хетському царстві в
XVIII–XIII до н.е. в Малій Азії на території сучасної Туреччини. У хаті
(протохетів) був Бог родючості з назвою Телепіну (хетське Телепінус). [Щокін,
301]. Він був сином Бога Грозовиці (Тару) і Богині-Матері (Ханнахана).
Телепінус – головний персонаж циклу про Бога, який зникає і
повертається. Зникнення Телепінуса пов’язують з його гнівом (у шаленстві
він одягає правий чобіт на ліву ногу, а лівий на праву: зміна
універсальної знакової опозиції лівого і правого). Коли Телепінус пішов
з будинку вогнища, то жертовні столи огортає дим (хмара), припиняється
родючість землі і худоби, починається посуха (Телепінус несе із собою
Богиню зерна і полів Каїт). Марно Боги намагаються знайти Телепінуса
(зокрема Бог Сонця і Бог Грозовиці). Тоді Богиня-Мати (Ханнахана)
посилає на пошуки бджолу, яка знаходить і жалить сплячого Телепінуса.
Він пробуджується ще розгніванішим і накликає руйнування та знищення на
людей, худобу і всю країну. Проте богиня Камрусепа, здійснивши обряд
заклинання, пом’якшує гнів Телепінуса, і він повертається, приносячи із
собою родючість. Міф про Телепінуса належить до ритуалів, здійснюваних
для запобігання злу. [Щокін, 303].
Судячи з нашого сучасного мовлення, ушановували Телепіне і на території
України, адже збереглося слово «телепень» з кількома значеннями.
Телепень в українській мові – це нерозумна, вайлувата людина; дурень,
недотепа, вайло, тюхтій. [ВТС, 1236, 1237]. Також це слово вживається
щодо серця дзвона, а разом і до всього, що має властивість теліпатися
(бовтатися), тобто язик у роті чи статевий орган чоловіка теліпається.
Чоловічий прутень якраз і є символом плодючості, що є ознакою Телепінуса.
В календарній системі є повторення міфологічної події в різні періоди
року. Свято 1 квітня (Проводи за сонячним календарем) тотожне святам 1
січня (Василя), 1 липня (Похорон Ярила) і 1 жовтня (Покрова). Всі ці
свята об’єднує початок місяця і пов’язуються з народженням, вінчанням і
похованням. А разом із тим обдуренням потойбічної сили, аби скрити
справжніх героїв дійства. Наприклад, на весіллі роблять підмінних
молодих, де хлопця одягають дівчиною, а дівчину хлопцем. Це ж дійство
проходить і на передноворічне свято Миланки і Василя. Тому можливо, що
на цей час було прийнято жартувати, обдурювати.
Література:
1. Великий тлумачний словник сучасної української мови / Уклад.
В.Т.Бусел. – К.; Ірпінь: Перун, 2001. – 1440 с.
2. Людство і віра: Всесвітня історія народів і релігій:
Енцикл.-довід.вид.: [У 4 т.] / Авт.-укл. Г.Щокін. – К.: МАУП, 2002 – Т.ІІ.
– 2005. – 640 с.
http://www.svit.in.ua