До розділу
 

Розмова з українським Волхвом. Та хто такі українські язичники?

 

 

Шановні читачі порталу Філософія і Релігієзнавство, ми пропонуємо Вам інтерв’ю із Світовитом Пашником, верховним волхвом Руського Православного Кола.

Світовит Пашник є ініціатором та керівником Руського Православного Кола. Це інтерв’ю рекомендуємо прочитати тим, хто цікавиться українськими віруваннями.

 

Біографічна довідка

Пашник Світовит Дмитрович

Народився 3 жовтня 1967 року в м. Запоріжжя.

1992 р. – один із засновників першої громади рідновірів у Запоріжжі «Оріяна» РУНВіри.

4 липня 1993 – отримав посвяту з ім'ям Світовит від священика РУНВіри Богдана Островського.

1994 р. – виконуючий обов'язки священика в громаді «Оріяна», заступник голови.

1995 р. – священик громади Оріяна".

1998 р. – голова громади «Дажбоже Запорожжя» РУНВіри.

2000 р. – увійшов до новоствореного Собору Рідної Української Віри. Голова Східно-українского Духовного центру Собору РУВ.

2003 р. – увійшов до новоствореного Родового Вогнища Рідної Православної Віри. Голова Запорозького Крайового Вогнища.

2007 р. – Верховний Волхв (голова) новоствореного Руського Православного Кола.

 

1. Як правильно? Язичник чи рідновір? Чи є термін язичник образливим для адептів слов’янських вірувань.

Язичниками називають національні чи релігійні меншини або сусідні народи, які мають іншу віру. Тобто дослівно «язичники» – “народні”, тобто ті, хто дотримується віри свого народу, “язика”. Про це зазначається у Велесовій Книзі, хоча саме слово язичник сприймається як негативне, наприклад: «І так Богами хранимі од многих, [що] речуться язичниками (азенце)» [д.5а], «Наші отці одні се хомита носити мали (були рабами – С.П.), і ніколи ми [не] називалися інакше, як язичники (езеце), коли бо рабство вавилонське терпіли» [д.6г].
Чужа для нас юдо-христосівська церква, отримавши домінування на наших землях почала називати язичництвом нашу стародавню Віру, звідти назва перейшла в науковий обіг. Майже всі домінуючі релігії світу, вважають свою віру правильною, правдивою, а інші язичницькими, поганськими. Звичайно, термін на означення чужої віри у кожного народу свій, але наші перекладачі позначать його вже звичним словом.
Ми б теж могли всі інші релігії, називати язичницькими. Але розуміємо, що в кожного народу є всій шлях до Бога і вони вважають його правильним. І коли ти поважаєш себе, то будеш поважати вибір іншого народу. Тому Руська Православна Віра, що створена нашими Предками і споконвіку існує на землях Русі-України, не може бути язичництвом для тих, хто вважає себе русином-українцем.

З іншого боку слово язичник можна розуміти ще як вогнепоклонник, але і в цьому значенні, воно може означати недосконалість, оскільки вогонь є символом зародку Сонця. Язик чи жало може символізувати вогонь, полум'я. Початкова літера азбуки «Аз» («Яз») відображається на Триглаві (Тризубі) в яйці у вигляді перевернутої п’ятикінцевої зірки і може означати земний вогонь, а пряма зірка – небесний. Так як вогонь символізує зародок, пагонок Сонця, а саме Сонце постає на Небі у повній красі, то можливо виникло порівняння, що недосконале, то є поганим, а що розвинене, то є гарним.

 

2. Ви верховний волхв Руського Православного Кола. Верховний волхв це хто: християнський патріарх чи мусульманський муфтій, чи щось зовсім інше?

Я обіймаю посаду голови Руського Православного Кола, на цю посаду обирається людина з числа волхвів – найвищих духовних провідників і стає відповідно Верховним волхвом. Можна сказати, що ця духовна посада дорівнює чинам патріарха чи муфтія. А вже розмір самої організації визначає її вплив на суспільство. Поки організація не чисельна, тому особливого впливу ви не відчуваєте. Але при відповідній політичній і державній підтримці ситуація може змінитися до навпаки. Тим більше, що РПК взяло курс на утвердження державної віри, яка буде формувати духовні і звичаєві цінності, любов і єдність народу України.

 

3. Яка кількість послідовників Руської Православної Віри в Україні та закордоном?

Кількість послідовників Руської Православної Віри наразі не є фіксованою. РПК обліковує тільки громади і представництва, з ними можна ознайомитися на нашому сайті. Потенційно рідновір'я досить добре сприймається українцями, і маючи відповідну державну підтримку, в майбутньому можна очікувати, що більша частина України буде сповідниками Рідної Віри.

 

4. Чи є у Руської Православної Віри своя власна сакральна книга та інші священні тексти?

РПК використовує різну літературу, яка сприяє розвиткові духовності русина-українця. Це і Велесова Книга, народна обрядова поезія, народознавча література. Але жодна книга не є догматом, бо всі книги пишуться людьми, а вони роблять помилки або з часом змінюється звичаї, закони, переглядаються історичні події, відбувається розвиток науки, тобто життя не стоїть на місці, а відповідно і духовна частина також моє розвиток. Ми беремо все добре з досвіду наших предків і використовуємо на благо нашого роду, нашої держави.

 

5. Рідна православна віра це монотеїстична релігія чи політеїстична? І якщо політеїстична то хто є головним богом рідновірського пантеону?

Міфологи знають, що чистого монотеїзму в релігіях немає, скільки б його не декларували. Була спроба зробити з рідновір'я монотеїстичну релігію. Лев Силенко, створивши РУНВіру, скасував Богів і проголосив віру єдиного Дажбога, тобто зробив неорелігію з монотеїстичним вченням. Насправді його послідовники святкують різні свята, де ушановують хоч і не зовсім свідомо багатьох Богів.

Як на диво, в нашій вірі можна знайти більше монотеїзму аніж будь-де. Православні рідновіри вірять у єдиного і багатопроявного Бога – Рода Всевишнього, Творця Всесвіту, який об'єднує в собі все його природного розмаїття. Тому у чоловічому прояві – він Батько Сварог, а в жіночому – Рожаниця, у войовничому стані – Перун, у господарському – Велес і т.п. Тому і кажуть рідновіри, що Бог – єдиний і багатопроявний.
Саму природну сутність люди сприймають через міфологічні персонажі. В своїй основі вона майже однакова для різних народів. Тому й не диво, що такий стан існує в усіх релігіях. Стародавні багатобожні системи перейшли у різних святих, пророків, апостолів, царів. Для людей, що займаються витоками вірувань це не є секретом і вони вказують на тотожність імен дій міфоперсонажів різних релігій.

 

6. Які найбільші свята святкують українські рідновіри?

Наше життя залежить від Сонячного і, допоміжно, від Місячного циклу. Тому, як і всі інші народи, ми святкуємо астрономічні точки проходження нашими світилами, вони слугують відліком часу і періодами нашого життя. Наші предки з давніх часів складали свій календар за допомогою обсерваторій. Одна із таких культових споруд була досліджена на острові Хортиця. Археологи вважають, що цьому святилищу-обсерваторії понад 4 тис. років.
Стародавній календар свят наших предків майже не змінився, тільки був зіпсований нововведеннями церкви, які виставляли свята своїх святих без урахування природної сутності і відповідного пояснення, намагаючись скрити багатобожність своєї віри. Але дослідникам і тут вдалося побачити міфологічні паралелі і навіть визначити, які з святих мають імена давніх Богів. Так ми відзначаємо Різдво Божича Коляди на зимове сонцестояння, ушановуємо початок року-ріки ушануванням руху човна-Місяця (кожен місяць раніше починався з молодика і ці свята збереглися). Водосвяття, Стрітення, Колодій, Сорочини, Великдень (весняне рівнодення), Радуниця, Зелені свята, Купало (літнє сонцестояння), Перун, Спаси, Здвиження, Радогощ (осіннє рівнодення), Покрова, Доля, Калита… Це далеко неповний перелік стародавніх свят, який нам знайомий майже з дитинства.

 

7. Яке ставлення представників Руської Православної віри до інших релігій?

Рідновіри з розумінням ставляться до інших народів, що сповідують свою споконвічну віру, бо вона відображає їхню самобутність. Але коли інші народи намагаються нав'язати нам своє віросповідування, ми повинні боронити свою Віру, бо вона є основою нашого існування і державотворення. Нав'язування нашому народові чужовір'я розцінюємо як духовне загарбання.

 

8. Чи займається Руська Православна Віра місіонерською діяльністю серед українського населення ?

Спеціалізовано ми не споряджаємо місіонерів до віддалених куточків України. Зараз є інші можливості комунікації, тому найбільше користуємося Інтернетом для поширення свого віровчення. Також друкуємо книжки, листівки, поширюємо відео і аудео продукцію, виготовляємо образи, обереги, вишиванки. Наші люди спілкуються з населенням на агітточках, масових заходах. Ми проводимо кілька свят у році із залученням великої маси людей. Досить часто розповідаємо про рідновір'я в ЗМІ, читаємо лекції, співпрацюємо з туристичними організаціями.

 

9. І насамкінець. Чому ви самі стали рідновіром?

Я зі школи цікавився історією краєзнавством, а коли в старших класах носив довге волосся, самі вчителі, називаючи мене попом, підштовхнули вивчати релігійну атеїстичну літературу, яку використовував більше для жарту. Але зацікавлення не пройшло даремно, адже взнав багато про релігії світу, особливо негативні сторони. Зрозумів, що правильно сприймати Бога як природну сутність. Трохи цікавився і слов'янською вірою, але на жаль не мав тоді гарних праць, щоб оцінити повноту предківської віри.

На початку 90-х, займаючись політичною діяльністю, ми познайомилися з монотеїстичним вченням Лева Силенка, засновника РУНВіри, що дало поштовх вивчати Рідну Віру, як патріотичний засіб створення держави, формування єдності роду. Але поступово заглиблюючись у віровчення Предків зрозумів, що утворення монотеїзму є хибним і поступово перейшов до традиційного богорозуміння. Звичайно, я не обмежився перебуванням в одній конфесії. З 2007 року очолив Руське Православне Коло. Рідна Віра стала способом мого життя, правильним сприйняттям оточуючого світу. Думаю, що скоро український народ зрозуміє, що вони самі повинні будувати своє життя, мати свій шлях до Бога, формувати рідні звичаї. Рідна віра допоможе їм знайти місце серед природи і суспільства. Ми є онуки своїх Богів, а наші Боги разом із своїм Родом.

 

Інтерв'ю для порталу "Філософія і Релігієзнавство"

записав Ігор Дмитрук

 

 

http://www.svit.in.ua

 

До розділу