Ігор Сикорський

08.06.1889 р. - 26.10.1972 р.


Уклав Володар КУРТЯК

8 червня 1889 р. в родині видатного київського лікаря народився Ігор Сикорський – один із велетів української думки, що прославили Україну по світах, і були незаслужено забуті на батьківщині. Майбутній технічний геній учився в 1-й Київської гімназії, в Київському технічному університеті, далі – у Технічній академії Дювиньо де Лано в Парижі, але його так захопило бажання побудувати літальний апарат, щоІгор Сикорський він закинув теоретичне навчання (диплом інженера одержав лише 1914 року в Петербурзі за створення багатомоторних повітряних кораблів), і самотужки, без будь-якої технічної бази взявся майструвати „аероплани”.
У повітря Сикорський піднявся 1910 року на своєму біплані С-2. Але справжній успіх прийшов лише з п'ятим літаком. Саме на С-5 Ігор здав іспит на звання пілота, покатав пасажирів і установив 4 рекорди (година польоту на півкілометровій висоті).
1911 року Сикорський дійшов висновку, що майбутнє – не за одномоторними аеропланами, а за великими літаками.
Він чудово розумів, що для здійснення грандіозних планів він мусить отримати визнання в столиці імперії. З важким серцем покидає затишний київський маєток батька і переїжджає до Петербургу. Усі біплани та моноплани 23-літнього студента, спроектовані в цей час, робили фурор і вивели Росію на рівень авіадержави. Перший гідролітак, перший серійний літак, перший пілотажний літак, перший літак, проданий за кордон, – усе це і багато чого іншого належить голові і рукам Ігоря Сикорського.
1913 року він створив перший у світі 4-моторний літак "Руський витязь". Під час Першої світової війни літак Сикорського "Ілля Муромець" використовувався як важкий бомбометальник і розвідник.
Так у 28 років Сикорський був уже національним героєм, але недовго: настав 1917 рік. Він вирішив емігрувати до Америки...
Сикорський сконструював знаменитий 45-місцевий "повітряний кліпер" S-40. Літаки цього типу стали першими важкими пасажирськими авіалайнерами, а S-42 відкрили регулярні рейси через Тихий океан. 1934 року S-42 встановлював один за іншим світові рекорди вантажопідйомності (4900 кг.), швидкості та висоти польоту (6220 м).
1942 року Ігор Іванович створив двомісний вертоліт S-47 (R-4), що відразу надійшов у серійне виробництво і став єдиним вертольотом, який застосовувався союзниками під час Другої світової війни. А S-52 став першим у світі вертольотом, що виконав фігури вищого пілотажу та здійснив перший переліт через Атлантику і Тихий океан з дозаправленням у повітрі.
Але найбільший успіх чекав Сикорського на поприщі важких машин: вертольоти-крани, вертольоти-амфібії, вертольоти-тральщики, турбінні вертольоти з рухливим шасі. А ще – 15 типів літаків.
Помер 26 жовтня 1972 року, створивши в США 17 базових типів літаків і 18 вертольотів. Написав ряд блискучих богословських книг. За своє життя одержав понад 80 нагород, був почесним доктором багатьох університетів. Ім'я Сикорського вписане США в Національний зал слави винахідників поряд з Едісоном, Фермі та Пастером. А почесна медаль Джона Фріца "за науково-технічні досягнення в області фундаментальних наук" була присуджена тільки двом інженерам – Ігорю Сикорському й Орвілу Райту.
 


 

http://www.svit.in.ua

До розділу