Світовит Пашник
волхв РПК

Повністю закінчувався збір традиційних
зернових культур. Освячення і споживання жертовного короваю з нового
зерна, подяка Богу за щедрі дари, врожай [2, 347].
Наприкінці XII ст. Саксон Граматик
докладно описав щорічні поганські ритуали, що їх здійснювали після
закінчення жнив перед капищем Святовита на острові Рюґен. У
кульмінаційний момент святкування заносили великий жертовний калач, дещо
менший за людський зріст. Жрець ставив цей калач між собою та людьми,
які збиралися перед капищем, і запитував: "Чи ви мене бачите?". Почувши
ствердну відповідь, він зичив: "Щоб наступного року ви не змогли мене
побачити". Саксон пояснив, що ці слова – побажання багатшого врожаю на
прийдешній рік.
Аналогічний опис зустрічаємо у працях
етнографів XX ст. церковного обряду, що побутує в Болгарії. Під час
свята на честь місцевого святого піп ставав за складеними стосом
жертовними круглими буханцями хліба й голосно запитував прихожан: "Чи ви
мене бачите?", на що ті відповідали: "Так, бачимо тебе, бачимо". А
священик казав: "Хоч би наступного року ви мене не змогли побачити",
сподіваючись на ще багатший урожай. [1, 9-10].
Щодо назви Післяуспіння Пресвятої
Богородиці (Матері-Землі), що пов'язана зі смертю, слід звернути увагу
на форму паляниць у вигляді могили-горбка, по нижній частині робиться з
тіста обідок-змій, як і давні могили зовні обкладали камінням, а зверху
ставлять солянку (або просто робиться отвір куди насипають солі), що
нагадує нам живіт з пуповиною. Такий хліб використовують на похованнях,
його несуть на кришці труни, а потім в кінці обряду ним пригощають всіх
присутніх. [3, 4]. Аналогічний хліб бачимо і на весільних обрядах, бо
поховання одночасно символізує шлюб Неба і Землі.
У кельтів є свято Лугнасад
або Ламмас (від давньоанглійської hlāfmæsse, "коровайна меса"), також
відомий як День короваю, але у них всі свята подібні до наших Спасів
зміщені на 1 серпня.

Література
1. Ґейштор А.
Слов'янська міфологія / Пер. з польськ. – К.: Кліо, 2014. – 416 с.
2. Лозко Г.С. Українське
народознавство. – К.: Зодіак-ЕКО, 1995. – 368 с.
3.
Поховання. – Уклав С.Д. Пашник. – Запоріжжя: Руське Православне Коло,
7523 (2015). – 20 с.
Пашник С.Д. Руський
Православний Календар. – Запоріжжя: Руське Православне Коло
- у форматі
PDF
- у
форматі DOCX
http://www.svit.in.ua