До розділу

 

 

3-й Спас (Хлібний). Післяуспіння
16 серпня

Світовит Пашник
волхв РПК

 

 

Повністю закінчувався збір традиційних зернових культур. Освячення і споживання жертовного короваю з нового зерна, подяка Богу за щедрі дари, врожай [2, 347].

 

Наприкінці XII ст. Саксон Граматик докладно описав щорічні поганські ритуали, що їх здійснювали після закінчення жнив перед капищем Святовита на острові Рюґен. У кульмінаційний момент святкування заносили великий жертовний калач, дещо менший за людський зріст. Жрець ставив цей калач між собою та людьми, які збиралися перед капищем, і запитував: "Чи ви мене бачите?". Почувши ствердну відповідь, він зичив: "Щоб наступного року ви не змогли мене побачити". Саксон пояснив, що ці слова – побажання багатшого врожаю на прийдешній рік.

 

Аналогічний опис зустрічаємо у працях етнографів XX ст. церковного обряду, що побутує в Болгарії. Під час свята на честь місцевого святого піп ставав за складеними стосом жертовними круглими буханцями хліба й голосно запитував прихожан: "Чи ви мене бачите?", на що ті відповідали: "Так, бачимо тебе, бачимо". А священик казав: "Хоч би наступного року ви мене не змогли побачити", сподіваючись на ще багатший урожай. [1, 9-10].

 

Щодо назви Післяуспіння Пресвятої Богородиці (Матері-Землі), що пов'язана зі смертю, слід звернути увагу на форму паляниць у вигляді могили-горбка, по нижній частині робиться з тіста обідок-змій, як і давні могили зовні обкладали камінням, а зверху ставлять солянку (або просто робиться отвір куди насипають солі), що нагадує нам живіт з пуповиною. Такий хліб використовують на похованнях, його несуть на кришці труни, а потім в кінці обряду ним пригощають всіх присутніх. [3, 4]. Аналогічний хліб бачимо і на весільних обрядах, бо поховання одночасно символізує шлюб Неба і Землі.

 

У кельтів є свято Лугнасад або Ламмас (від давньоанглійської hlāfmæsse, "коровайна меса"), також відомий як День короваю, але у них всі свята подібні до наших Спасів зміщені на 1 серпня.

 

    Література

1. Ґейштор А. Слов'янська міфологія / Пер. з польськ. – К.: Кліо, 2014. – 416 с.

2. Лозко Г.С. Українське народознавство. – К.: Зодіак-ЕКО, 1995. – 368 с.

3. Поховання. – Уклав С.Д. Пашник. – Запоріжжя: Руське Православне Коло, 7523 (2015). – 20 с.

 

Пашник С.Д. Руський Православний Календар. – Запоріжжя: Руське Православне Коло

- у форматі PDF

- у форматі DOCX

 

http://www.svit.in.ua

 

До розділу