Світовит Пашник,
волхв РПК
Про свято 4 червня як Ярилин день пише Борис Рибаков у
книзі "Язычество древней Руси". Досліджуючи календарну систему на
глечику з с. Ромашки (Київщина), він вказує на семик як свято Ярилин
день. За сучасним обрахуванням греко-ортодоксії сьома неділя після
Великодня – Трійця – може випасти в кінці травня – червні місяці. Б.
Рибаков вважає, що за схемою календаря, це свято припадає на 4 червня.
[2, 174].
Але
він не враховує, що сьома неділя по Великодню за шестиденним тижнем і
постійним сонячним календарем, до якого і він схиляється у своїх
дослідженнях як давньоруської системи, припадає на 6 травня. Тобто, якщо
рахувати від 24 березня (Великдень, Благовіщення) сім шестиденних тижнів
(42 дні), то це й буде святковий день 6-го травня, що в давнину мала
відповідати суботі (при відсутності 7-го дня – неділі). Тому пов'язувати
семик (як і свято Ярила) з 4 червня не видається можливим.
Ми
маємо надію, що розрахунки схеми календаря були зроблені вірно і свято
позначене окремим знаком у вигляді деревця-ялинки. Рибаков приводить
згадку Герборда, автора "Життя святого Оттона", котрий зі слів Сефрида
описує свято у поморян, біля м. Пириця 4 червня 1121 р.:
"Наблизившись... ми побачили біля 4000 чоловік, які зібралися зі всієї
країни. Було якесь свято, і ми перелякалися, побачивши як божевільний
народ справляв його ігрищами, пристрасними рухами, піснями і гучним
криком". [2, 174].
Звісно, що приведена в описі Герборда дата свята 4 червня
може бути невірною, через відставання юліанського календаря, а слов'яни
могли користатися астрономічними вимірюваннями для поправки своїх свят,
причому використання місячно-сонячного календаря взагалі можуть привести
до відмінних дат в сонячному календарі.
4 червня відповідно Кола Сварожого стоїть проти 4 грудня,
що позначає свято присвячене Варварі-Зорі, тому можливий літній прояв
цієї жіночої сутності. Аналогічно в нашому календарі виставляються свята
Вісти – вечірньої зорі (4 вересня) та Утрені – ранкової зорі (4
березня). Ми вводимо робочу назву свята Денниця, як одне з імен ранкової
Зорі [1, 192]. Припускаємо, якщо літо відповідає дню Сварожому, то припиняється
дія ранкової зорі. Тобто вона мала своє значення від 4 березня (Утреня)
до 4 червня (Денниця). Аналогічно вечірня зоря діє від 4 вересня (Віста)
до 4 грудня (Варвара).
Література:
1.
Ґейштор А. Слов'янська міфологія / Пер. з польськ. – К.: Кліо, 2015. –
416 с.
2. Рыбаков Б.А. Язычество древней Руси. – М.: София, Гелиос, 2001.
Пашник С.Д. Руський
Православний Календар. – Запоріжжя: Руське Православне Коло
- у форматі
PDF
- у
форматі DOCX
http://www.svit.in.ua