Світовит Пашник,
волхв РПК
Свято
Шума відкриває початок літа. Як повідомляє С. Губерначук, у гетитів
літнє свято звалося Ата-Шум (Антахшум. – С.П.) [3, 34]. Це, напевне,
Старий Шум, який стоїть у річному коловороті протилежно від Нового Шума
(Наум, Нашум), яке святкують 1 грудня. Свято Наума пов'язане з мудрістю
і початком у давнину навчального періоду. За багатьма легендами різних
народів символом мудрості є Змій. Перед цим святом, 30 листопада,
ушановується змієборець Андра (Індра, Ондер). Він своєю палицею, мусив
вбити Змія, який оновлюється (воскресає) 1 грудня. А вже 1 червня він
стає зрілим або старим. Підтвердженням причетності змія до свята Шума,
має своєрідний звук, який видає плазун у вигляді шипіння.
Валерій Войтович зазначає, що своїм
листям шумить ліс, тому під Шумом саме й розуміють духа ліса. У давнину
ліс називали Шумом, ще давніше Шумлячим. Шум Шумлячий – Бог лісу та
лісового шуму. Шум – ліс із своїми таємницями та принадами іноді буває
страшним і небезпечним. Особливо Шумлячий вельми сердитий тоді, коли
б’ються лісовики між собою. Тоді здіймає він бурю і ламає віковічні
дерева.
В українській гаївці співається:
"А в
нашого Шума зелена шуба". Звичайно, що мова йде про зелений ліс, який
вже сповна розкрив свою красу в літню пору. Могутнього Бога дівчата
викликають веснянками-гаївками, що мають назву "Шум" (див. гру). Цими та
іншими магічними піснями юнки пробуджують Шумлячого, щоб розвивався в
зелені, набирався весняно-літньої сили, щоб приносив радість і відганяв
усе лихе. Утворивши коло, бралися дівчата за руки, то спускали їх, то
піднімали до гори – творячи щось подібне до колихання дерев. Коли
опускали руки донизу, починали неймовірно жваво танцювати. У цей час "налітали"
парубки, кожен хапав свою юнку і утворювався безмежно веселий танець.
Ліс-Шум – святиня Богів, він завжди манив
людей своєю безмежною таємницею, своїм дивошумом могутніх вікових дерев.
[1, 130-136].
Дослідник А.В.Цьось приводить наступну
гру "Віночок", яка пов’язана з ушануванням Шума:
Всі учасники гри стають в шеренгу і
беруться за руки. Два крайні гравці з одного кінця підіймають угору
руки, а два крайні із другого кінця проходять між ними, ведучи за собою
всіх інших. Потім вони так само проходять під руками другої, третьої і
всіх наступних пар. Таким чином пари ніби переплітаються у вінок. Кожен
гравець кладе ліву руку на плече лівого, праву – на руку правого сусіда,
крайні гравці теж переплітаються руками і починається хоровод. Усі
співають:
Ой нумо-нумо
В плетеного Шума!
Як наша мати
Буде розплітати?
Розплетися (заплетися), Шуме,
Розплетися (заплетися)!
Хрещатий барвінку,
Розстелися!
Коли приспівка закінчиться, ведучий
(крайній гравець, який проходив під руками усіх пар) починає з
протилежного кінця відривати від ряду одного гравця за одним. Останнього
в ряду підкидають вгору, вигукуючи: "Горю, горю!" Так гра закінчується.
[4].
Подібні забави описує у книзі
"Звичаї
нашого народу" Олекса Воропай:
Дівчата беруться за руки і творять два
ключі – один за одним паралельно – і при цьому співають:
Ой , нумо, нумо,
В Зеленого Шума.
А в нашого Шума
Зеленая шуба.
Після цього обидва "ключі" біжать вперед, а потім назад і при цьому
співають:
Ой, Шум ходить по діброві
А Шумиха рибу ловить,
Що вловила, те пропила,
Своїй дочці не вгодила.
Постій, дочко, до суботи,
Куплю плахту і чоботи. –
Червоная плахта,
Зелена запаска –
Люби мене, козаченько,
Коли твоя ласка.
На Чорноморщині дівчата, виводячи
"Шум" (гра аналогічна до “Віночку”)
завертають у коло і пробігають під "Аркою" рук останніх двох дівчат, а
ті, пропустивши всіх, самі під своїми ж руками повертаються так, що їхні
руки складаються навхрест. Таким чином останні пари дівчат пробігають
під руками наступних пар і стають одна проти одної в дві лави, утворюючи
при цьому з своїх рук щось на зразок плоту. Заплітаючи такий пліт,
дівчата співають:
Ой, нумо, нумо,
В зеленого Шума,
Огірки-жовтяки,
Женітеся, парубки,
Ой вам трясця – не дівка.
Трясця вам, а не нам,
Трясця нашим ворогам.
Ой, у того Шума, Зеленая шуба...
На сплетені руки ставлять босоноге дитя років п’яти або шести, хлопця
або дівчину – "аби шустре було, щоб шкереберть не полетіло". Дитя ходить
по живому "плоті чи містку", а хор співає:
Шум ходить по діброві,
А Шумиха рибу ловить;
Що вловила, те й пропила,
Сукні дочці не купила.
Пожди, доню, до суботи,
Куплю сукню і чоботи.
Пожди, доню, понеділка,
Зів’ю вінок із барвінка.
Абож мені сукню крайте,
Абож мене заміж дайте.
В міру того, як "Шум" рухається вперед по
руках хоровідниць, залишені позаду пари дівчат перебігають наперед і
знову сплітають з своїх рук "місток". Таким чином "Шум" може йти і йти
далі; так він звичайно рухається доти, доки не обійде навколо храму.
[2, 308-310].

Література:
1. Войтович В.М. Сокіл-Род. Легенди та міфи стародавніх українців. – Рівне:
Оріяна, 1997. – 332 с.
2. Воропай О. Звичаї нашого народу. Етнографічний нарис. – Т.1. – К.:
Оберіг, 1991. – 456 с.
3. Губерначук С. Дажбог мене вислав... // Сварог. – 2001. – №11-12. – С. 34-38.
4. Цьось А.В. Українські народні ігри та забави: Навчальний посібник. – Луцьк:
Надстир’я, 1994. – 96 с.
Пашник С.Д. Руський
Православний Календар. – Запоріжжя: Руське Православне Коло
- у форматі
PDF
- у
форматі DOCX
http://www.svit.in.ua