Світовит Пашник,
Волхв РПК
Свято
початку дії ранкової (весняної) Зорі виставляємо за аналогом 4 вересня
(Віста) і 4 грудня (Варвара). Один із образів Зорі є священна вогняна
Птаха. Якщо зазначені свята символізують початок і кінець вечірнього
(осіннього) крила, то на це свято відповідно починається ранкове
(весняне) крило, дія якого має закінчитися 4 червня.
Називаємо свято Утреня за
однією з назв ранкової зорі, які досліджував Володимир Шаян. Він
повідомляє, що Утро – означало Ранок, а Утреня – ранню зорю. Далі
залишилася ця назва на означення вчаснораннього Богослуження, ще перед
сходом Сонця... Треба прийняти, що Утреня, подібно як це значення
залишилося в польській мові, означала колись Ранню Зорю. Звідси заутреня
означає Службу Божу ще перед появою Ранньої Зорі, або саме її появу. [3,
342].
Утро має спорідненість із
словами "утроба" і "нутро", бо Сонце до сходження якби знаходиться в
утробі Матері-Землі. Червона-кров Зоря проливається і народжується
Сонце, яке звільняється з пелени-оболонки – ранкового туману.
Поява Зорі і сходження
Сонця символізувало перемогу світлих сил над темними. Як правило, битви
починалися на світанку, аби запоручитися допомогою священної Птахи, яка,
проливаючись в світанкових обріях. Її поява була сигналом до лютої
боротьби з ворогами. Віща Птаха, велика натхненниця воїнів Русі,
піднімалася над військом, оспівуючи звитягу хоробрих ратників. [2, 29].
Особлива образність Зорі
як Птахи-Войовниці зображена у Велесовій Книзі:
Бо Матир-Сва співає над
нами, і ідемо стяги наші дати вітрам тріпати, і комоньству степи
скакати, да прах підіймемо воєнь за нами, а ворогам дамо дихати ним.
(ВК,7г).
Яко соколи нападемо на них
і вержемося до борні сильної. То бо Матир-Сва співає в Сварзі про
подвиги ратні. (ВК,7д).
І се прилетіла до нас, і
сіла на дерево, і співає Птиця. І всяке перо є іне, і сяє цвітами
різними – стало і вночі, яко вдень. І співає пісню до борні і до прі, то
будемо ми прятися з ворогами. (ВК,8(2)).
Б'є крилами Матир-Сва і
кличе нас, якож ідемо за Землю нашу і доб'ємося за огнище племені
нашого, се бо суть русичі. (ВК,14). [1].
Ранкова Зоря в іншому
образі має вивести сонячних коней із стайні, щоб Сонце мало можливість
об'їхати денне небо.
Література
1.
Велесова Книга / переклад, коментарі С.Д. Пашник. – Запоріжжя: Руське
Православне Коло, 7525 (2017). – 192 с.
2.
Пашник С.Д. Образ Матир-Сви, як священної птахи русів, у Велесовій Книзі
/ Бойовий дух воїна. – Запоріжжя.: Руське Православне Коло, 7525 (2017).
– С. 28-35.
3.
Шаян В.П. Віра Предків Наших. – Гамільтон, Канада: Об'єднання
Української Рідної Віри, 1987. – Т.1. – 893 с.
Пашник С.Д. Руський
Православний Календар. – Запоріжжя: Руське Православне Коло
- у форматі
PDF
- у
форматі DOCX
http://www.svit.in.ua