Світовит Пашник,
Волхв РПК
Про свято "Болотихи"
згадує В. Скуратівський називаючи його народним відповідником до
христосівського свята Євфимії. [3, 193] (хоча церква ушановує Єфимія
Нового). У народі цей день називають Химки-болотихи. Якщо іде дощ, то
дощитиме аж до морозів. "Розкисли дороги – застрягли у Єфимки ноги".
Ми залишаємо цю назву за відсутності інших варіантів.
Це
свято припадає на середину осені 15 жовтня – 21 день по народженню Мира.
Свято рівнозначне (однаково вираховується) Рахманському Великодню – 15
квітня, святам Білобога і Чорнобога, відповідно – 15 липня і 15 січня.
За схемою календаря у
вигляді восьмикутної зірки, а також Триглава, точка 15 жовтня
знаходиться в нижньому куті. На Триглаві у цьому місці розташоване
яйце-зародок і символ вола або овна, яке відображене на державному гербі
у вигляді перевернутої п'ятикінцевої зірки, а на традиційних сергах у
вигляді рогів місяця та сердечка, що позначає голову Велеса.
В цей час панує осіннє
Сонце Мир, яке за аналогією святилища слов'ян в с. Буша позначається
оленем, на противагу весняному Сонцю Ярилу, який відображений у вигляді
півня. [2]. У билині про Добриню, котрий уособлює Сонце, Оленка
(Маринка) Зміївна перетворює героя на оленя або тура і відправляє на
"зибучі болота" чи "чисте поле". [1, 38].
Тож, можливо, свято і
фіксує дану подію в осінню пору – слякоті і боліт. Свято стихії Землі –
Мати Сира-Земля.

Література
1. Жуйкова М. Номінація смерті та архаїчне мислення // Студії з
інтегральної культурології. – Вип. І: Thonatos. – Львів, 1996. – С. 28 – 62.
2. Пашник С.Д. Святилище біля села Буша. – www.svit.in.ua/sva/mi6.
3. Скуратівський В.Т. Вінець. – К.: УСГА, 1994. – 240 с.
http://www.svit.in.ua