20-25 грудня 7526 (2018) р.
м. Запоріжжя

Берегиня
Руського Православного Кола Ясна Яковенко є організатором ряду просвітницьких
заходів, де популяризуються звичаї українського народу. Так перед Різдвом
Божича-Коляди в школах та на громадських заходах міста Запоріжжя та області були
проведені майстер-класи з плетення Дідуха. Допомагав їй проводити заходи волхв
РПК Світовит Пашник. Людям розповідали про рідні свята, календарні системи,
звичаї та обряди нашого народу. І, звісно, основна розповідь була про значення
Дідуха в обрядовості України. Кожен учасник дійства сам плів собі маленького
Дідуха. Маємо надію, що багато учасників наступного року заготовлять колосся і
для своєї родини сплетуть великий Дідух - символ нашого Роду.

На різдвяні
свята обов'язковим символом є Дідух, який виготовляють з обжинкового снопа.
Дідуха урочисто вносили у світлицю і ставили на Бабу – оберемок соломи, якою
застеляють долівку.
Добрий вечір! З
Колядою!
Несемо жито з травою.
Дай, Боже, на жито уроду,
а на сіно погоду!
Дідух
символізує культ роду предків. Вважається, що добрі душі пращурів мають
оберігати посіви та врожай від всіляких бід: повені, граду, бурі, вогню тощо.
Оскільки
вважається, на час народин Сонця, тобто на Різдво, духи пращурів з настанням
сутінків оселяються в помешканнях, то на їхню честь і ставлять на почесне місце
(покуті) Дідуха, біля якого обов'язково мають бути кутя та узвар, які є
поминальними стравами.
Усі душі
померлих вважаються святими, то мусили перебувати в Раю. Тому і сніп, в якому,
як вважають, перебувають душі Предків, носить другу назву "Сніп-Рай", "Дідух-Рай".
Велесова Книга
повідомляє про ушанування Снопа:
"То Велес учив
Праотців наших землю раяти і злаки сіяти, і жняти віна-вінча на полях страдних,
і ставити Снопа до огнища і чтити його, яко Отця Божого" (ВК,8(2)); "І там
оселилися і огнище творили Дубу і Снопу, який єсь Сварог – Пращур наш" (ВК,15б);
"І огниці розпалюємо біля дубів; і тако Снопа велечаємо і речемо хвалу про
нього" (ВК,24б).
Напередодні
Щедрої куті (з 31 грудня на 1 січня) Дідуха виносять з оселі. В одних випадках
його повністю спалюють в садку біля хати так, щоб дим ішов на дерева і молили
про добрий урожай, в інших – обмолочують (солому все одно палять) і насіння
змішують з тим, яким засівають оселі на Новий рік або тримають до Благовісника і
змішують з посівним зерном.






http://svit.in.ua