Світовит Пашник,
Волхв РПК
Ясна – Богиня,
яка з'являється при народженні Дажбожих онуків
у Велесовій Книзі, як життєдайна (блискавична) сила,
вона тче нитку життя людини, як і Богиня Доля: "І Дажбог услихав мольбу ту і
по мольбі дав йому ізмолене, як було оречено теє. Се бо гряде межи них, і
маємо вергтися [*народжувати] – се бо Ясна тче йому. Тут Бог Велес отрочат
несе сему." [1, ВК,16а]. Ясна також згадується разом з Інтрою (нижнім
Перуном): "Бо Ясна й Інтра ідуть за нами". [1, ВК,7в]. Так як Інтра може
символізувати яйце чи фалос, з якого і відбувається народження (ізверження),
тому він має епітет Вергунь (Вергунець). Тобто Інтра з Ясною має стосунок до
появи нового життя.
Епітетом
"Ясна", як правило, супроводжується Зоря: "Ясні зорі, тихі води", "Ясна Зоря
всьому світу звістила", "Засіяла Зоря Ясна". Тому припускаємо, що це одне з
імен Матир-Сви з Велесової Книги. Так як слово "прояснення" має бути
пов'язане зі сходом Сонця, то Ясна – це Богиня ранкової Зорі, що починає
ткати нитку життя, поки інша Богиня вечірньої Зорі не обірве її. Ясна має
уособлювати Яву – світ життя і є тотожною Богині-прясі різних народів, що
тче нитку життя, наприклад: давньогрецька мойра Клото, якій
відповідає давньоримська парка Нона, пряде нитку життя. Лахесис (Децима) –
визначає довжину цієї нитки, а Атропа (Морта) – перерізує нитку, що
символізує смерть [див.3, 183, 205].
Тобто три
Богині мають символізувати Яву, Праву і Наву. Ось як про це написано у
Велесовій Книзі: "Права бо єсь невідомо уложена Дажьбом, а по ній, яко
пряжеся, тече Яв, і та соутворює Живот наш. А то, коли одійде, Смерть єсь.
Явь єсь текуча, і творена в Праві. Нав бо єсть по тій: до тої єсть Нава, і
по тій єсть Нава, а в Праві же єсть Явь." [1, ВК.1].
Так як є
вислів, що "життя тече" (пор. з тче), то виходить, що Ясна може бути
пов'язана і з Богинею води та вологи Мокошью, яка також часто зображується з
веретеном. [див.2].

Сонцеслав (Віктор) Крижанівський –
Доля
Література:
1. Велесова Книга / переклад, коментарі
С.Д. Пашник. – Запоріжжя: Руське Православне Коло, 7530 (2022). – 192 с.
2. Пашник С.Д. Мокош. –
https://svit.in.ua/bogy/mokosh.htm.
3. Словник античної мітології / Упоряд.
Козовик IJL, Пономарів О.Д. – Тернопіль: Навчальна книга - Богдан, 2006. –
312с.
Стаття входить до збірника:
Пашник С.Д. Рідні Боги. – Запоріжжя: Руське Православне Коло.
http://www.svit.in.ua