До розділу 

 

 

Руське Православне Коло

 

 

Яма

Світовит Пашник,

Волхв РПК

 

Яма відомий у Ведах: первісно перша людина, яка вказала людям шлях смерті (тобто перевтілення). Пізніше став Богом Смерті, суддею смертних, якого стали уявляти жорстоким. Яму почали називати царем світу померлих. У кольоровій символіці Ямі відповідає червоний колір, який також широко застосовувався в поховальних обрядах, що підтверджується археологічними розкопками на наших землях – посипання вохрою небіжчиків, а в пізніші часи – застосування червоної тканини, особливо при похованні кшатріїв, у тім числі, козаків. [див. 3, 34-35].

Саме таким він є у Велесовій Книзі: "Яко став грецьколан багатим, зніжив меч свій, і той буде борзо унавієн [*умертвлений] до Ями, який жде жертву свою до землі, аби пити кров його і живот його умертвити, і тим жити отам." [1, ВК,22]; "І се огидний Яма жереть убієних. І се ворони їдять очі їхні, і се трава росте скрізь щелепень їхню." [1, ВК,28]. Також можемо сюди віднести уривок, де протиставляється Бог світла і темрява Ями: "Се втрачаємо Сурож, і там вороги наші, іже суть на темезі Ями повзаючими, і грозять суть нам болем і Маром-Марою і кінцем живота всячеським. Явитися Богові сильному і бити тьму мечем-молнією, і та іздохне." [1, ВК,4г].

Відповідно ми маємо слово "яма" – що позначає заглиблення в землі, в тому числі і поховальна яма, куди кладеться померлий. Слово відомо в багатьох індоєвропейських мовах з приблизно однаковим значенням [див. 2, 546].

Яма близький функцією до Велеса, але значення імен протиставляється: вал-могила насипається над ямою, що разом утворюють яйце. Саме таке поділене яйце ми бачимо у нижній частині Триглава. В яйці знаходиться перевернута п'ятикінцева зірка, що може позначати як Велеса, так і мертву людину. [див. 4, 15-17].

Художник Сонцеслав Крижанівський, зображуючи Велеса, приділив увагу одному із його проявів як Богу потойбічного світу. Що в цілому на картині вийшов образ Бога Ями. Та й на відомому Збруцькому образі Велес підтримує Землю, що звісно буде теж розташовуватися в ямі-потойбіччі.

 

 

Сонцеслав (Віктор) Крижанівський – Велес.

 

 

Література:

1. Велесова Книга / переклад, коментарі С.Д. Пашник. – Запоріжжя: Руське Православне Коло, 7530 (2022). – 192 с.

2. Етимологічний словник української мови: У 7 т. / Редкол. О. С. Мельничук (голов. ред.) та ін. – К.: Наук. думка, 2012. – Т.6. – 568 с.

3. Калайда Г.І. "Рігведа" для спраглих. – Запоріжжя: Руське Православне Коло, 2009. – 220 с.

4. Пашник С.Д. Триглав. – Запоріжжя: Руське Православне Коло, 7530 (2022). – 40 с.

 

 

Стаття входить до збірника:

 

Пашник С.Д. Рідні Боги. – Запоріжжя: Руське Православне Коло.

 

 

http://www.svit.in.ua

До розділу